Алергія на яйця є однією з найпоширеніших харчових алергій у немовлят, і раніше лікарі рекомендували відкласти знайомство з ними до 7–8 місяців, бо вважалося, що дитячий організм має «дозріти», аби впоратися з алергенами. При цьому спочатку пропонувати малюку виключно жовток, а білок — не раніше ніж дитині виповниться рік.
З 2008 року рекомендації щодо профілактики алергії були оновлені в усьому світі. Тоді науковці заявили, що немає доказів того, що виключення алергенів із першого прикорму зменшує ризик алергічної реакції у дитини в майбутньому, тому варто, навпаки, знайомити дитячий організм із ними якомога раніше.
Нове дослідження, що було проведене в Австралії, підтвердило: дійсно, поширеність алергії серед малят, які знайомилися з алергенами з перших днів прикорму (у дослідженні мова про яйця як один із найпоширеніших алергенів), впала більш ніж на 17%. Результати були опубліковані в журналі JAMA Pediatrics 8 червня 2026 року.

Дослідження включало дані про понад 7000 немовлят у віці від 11 до 15 місяців. Немовлята представляли дві групи: ті, які починали прикорм за старими правилами (між 2007 і 2011 роками, до того, як керівні принципи в Австралії були оновлені), та інші — між 2018 і 2019 роками, після оновлення. Для обох груп батьки заповнили анкети, а немовлят протестували на алергію на яйця. Потім дослідники проаналізували кожну групу, звертаючи особливу увагу на те, в якому віці кожна дитина познайомилася з яйцями та скільки з них мали алергію на яйця.
Отримані дані показали, що поширеність алергії на яйця зменшилася з 9,2% у групі 2007–2011 років, до зміни рекомендацій, до 7,6% у групі 2018–2019 років, після - що відповідає відносному зниженню на 17,7%.
«Ці результати підкреслюють: зміни керівних принципів, коли вони засновані на високоякісних доказах і широко прийняті, можуть призвести до значного зниження поширеності харчової алергії», — сказала Дженніфер Коплін, керівниця групи дитячої алергії та епідеміології в Дослідницькому центрі дитячого здоров'я Університету Квінсленда та провідна авторка нового дослідження.
Це не перше дослідження, що підтверджує користь раннього введення алергенів. Минулого року подібним чином було доведено зменшення випадків алергічних реакцій на арахіс у дітей, які познайомилися з ним до 7-місячного віку. Результати дослідження були опубліковані на сайті ААР.
Читай також: Перший прикорм немовляти: 5 сучасних правил, доведених науково
Хоча ці та інші дослідження досить переконливо показують, що нові рекомендації з приводу введення алергенів у прикорм працюють, варто бути обережними, адже, крім загальних правил, існують індивідуальні особливості розвитку кожної дитини. Тож, хоча тотальну заборону знято, додавати нові продукти в дитячий раціон варто поступово, спостерігаючи за реакцією дитячого організму.
Серед незмінних правил першого прикорму: починати за наявності ознак готовності дитини, не раніше 6 місяців, але не затримувати занадто довго. Вводити по одному новому продукту, спостерігаючи за реакцією, і бути вкрай обережними з їжею, якою дитина може вдавитися.